Hinrichtung am 19. Mai stoppen!

Ausschnitt einer Zeichnung von Mark Wiles

Walter Barton soll am 19. Mai hingerichtet werden. Er sitzt seit 2006 wegen des Mordes an einer älteren Frau im Jahr 1991 im Todestrakt. Er beteuert, den Mord nicht begangen zu haben. Fachgutachten und Belege, die nie von einer Jury gehört wurden, widersprechen der Theorie der Staatsanwaltschaft, auf deren Grundlage Walter Barton zum Tode verurteilt wurde. Gouverneur Parson kann dem Gnadengesuch von Walter Barton stattgeben und die Hinrichtung stoppen.

Appell an:

Gouverneur von Missouri
Michael L. Parson
Missouri State Governor
P.O. Box 720
Jefferson City, MO 65102

Fax: (00 1) 573 751-1495
Webformular: https://governor.mo.gov/contact-us
Twitter: @GovParsonMO

Facebook: www.facebook.com/GovMikeParson/

Sende eine Kopie an:

Botschaft der Vereinigten Staaten von Amerika
S.E. Herrn Richard Allen Grenell
Clayallee 170

E-Mail: feedback@usembassy.de

Amnesty fordert:

• Ich bitte Sie nachdrücklich, dem Gnadengesuch von Walter Barton stattzugeben.

Walter Barton soll am 19. Mai hingerichtet werden. Er stand über 15 Jahre hinweg fünfmal vor Gericht, bis er schließlich zum Tode verurteilt wurde. Im fünften Verfahren wurde er des Mordes schuldig gesprochen. Die ersten beiden Gerichtsverfahren wurden zu fehlerhaften Verfahren erklärt und zwei weitere darauffolgende Schuldsprüche wurden im Berufungsverfahren wegen Fehlverhaltens der Strafverfolgungsbehörde aufgehoben.

Walter Barton beteuert seine Unschuld. Aussagen von Expert_innen, welche die Jury nie gehört haben, widersprechen den Ergebnissen der von der Staatsanwaltschaft eingebrachten Analyse des Blutes auf Walter Bartons Kleidung und bestätigen die Version von Walter Barton. Laut ihren kürzlich abgegebenen eidesstattlichen Erklärungen wären für drei Geschworene diese Belege im damaligen Verfahren „entscheidend“ gewesen. Andere Belege, welche die Glaubwürdigkeit eines Hauptzeugen, eines Gefängnisinformanten, in Zweifel ziehen, sind in keinem der Gerichtsverfahren vorgelegt worden.

Die Todesstrafe ist die endgültige Verweigerung der Menschenrechte. Seit 1973 wurden in den USA 167 Todesurteile aufgehoben, nachdem sich herausstellte, dass die Verurteilten unschuldig waren.

Die Hinrichtung von Walter Barton wäre die erste in den USA seit Ausbruch der COVID-19-Pandemie.

Hintergrund

Walter Barton was convicted and sentenced to death in 2006 for the murder of a 81-year-old mobile home park operator in Ozark, Missouri on 9 October 1991. This was the fifth trial in this case. Walter Barton maintains his innocence and is scheduled for execution on 19 May 2020.

Expert testimony never heard by a trial jury refutes the state’s expert witness’ analysis of the blood spatter on Barton’s clothes, and confirms Barton’s explanation. At trial, evidence was presented that Walter Barton, along with the victim’s granddaughter and a neighbour, discovered the victim’s body. Walter Barton informed police that small stains found on his clothing likely happened when the granddaughter moved toward the body, he attempted to hold her back, and both slipped in the blood drenched room. The state’s expert gave the opinion that the stains on the clothes came from impact against a blood source causing spatter and could not have been deposited in the way that Walter Barton described. However, a certified crime scene and bloodstain pattern examiner conducted a full analysis of the same clothing for a federal Habeas Corpus appeal, in which relief was denied. That expert determined that none of the clothes stains were the result of impact spatter, but rather were consistent with Walter Barton’s explanation. He further concluded that the clothing taken from Mr. Barton could not have been those worn by the killer because there were only a few, very small blood stains on the clothing, whereas the killer’s clothes would have been blood soaked in light of the number and kinds of wounds inflicted upon the victim. Three trial jurors have recently signed affidavits indicating that the new blood analysis would have been "compelling" to them. Additional impeachment evidence of a jailhouse witnesses at the fifth trial was also never presented to a jury due to the failure of Mr. Barton’s trial attorneys. On 27 April 2020, the Missouri Supreme Court denied a stay of execution, finding that the above information presents only “competing expert testimony” and “mere[ ] impeachment evidence” that discredited the prosecution’s case but did not establish his innocence.

Walter Barton was tried five separate times – the first two trials were declared mistrial – the first before the trial started and the second after a jury could not reach a verdict, the next two trials resulted in convictions and death sentences which were overturned on appeal due to prosecutorial misconduct – the fifth and final trial resulted in a conviction and death sentence in 2006. That last conviction was upheld by a 4-3 decision by the Missouri Supreme Court in 2007. Supreme Court Judge Michael Wolff, in his dissenting opinion, wrote: “From the first mistrial in 1993 through three completed trials, post-conviction proceedings, multiple appeals, there is a trail of mishaps and misdeeds that, taken together, reflect poorly on the criminal justice system.”

Walter Barton’s execution would be the first in the USA since the COVID-19 was declared a pandemic. Texas, the only other state with scheduled executions that could legally move forward since a national emergency was declared because of COVID-19, has stayed or delayed all six execution dates. During its denial of his request for a stay of execution on 27 April 2020, the Missouri Supreme Court declined to address Barton’s additional request to put off his execution because of public health dangers relating to the coronavirus pandemic.

The death penalty is the ultimate denial of human rights and Amnesty International opposes the sentence in all circumstances. Since 1973, 167 people have been exonerated from US death rows on innocence grounds. As of today, 106 countries have abolished the death penalty for all crimes and more than two-thirds are abolitionist in law or practice.